Jubel2

Op Koningsdag 2017 werd o.a. ons redactielid en voormalig bestuurslid (bij elkaar 40 jaren!) onderscheiden. Wegens vakantie ontvangt hij de onderscheiding op 7 juni 2017.

Rob de Vries
Lid in de Orde van Oranje-Nassau (2017)

(motivering volgt na de uitreiking).

De heer Rob de Vries uit Spaarndam is op verschillende terreinen gedurende een groot aantal jaren actief als vrijwilliger. Begonnen in 1976 als één van de oprichters is hij vele jaren actief als bestuurslid/redactielid van de Dorpsvereniging Haarlemmerliede.
Van 2003 tot 2009 was hij lid van de Dorpsraad Spaarndam. Vanaf 2007 tot november 2009 leidde hij als interim voorzitter de Dorpsraad. Sinds november 2015 heeft hij zitting in de werkgroep Gemeentelijke Herindeling van de vernieuwde Dorpsraad Spaarndam.
In 2012 is de heer De Vries begonnen als bestuurslid van de Stichting Dorpscentrum Spaarndam.
Momenteel is hij ook Bestuurslid van de Stichting Fort Penningsveer en is hij actief betrokken bij zijn kerk in Haarlemmerliede en de fusie-parochie Meerliede.
Naast al deze lokale vrijwilligersactiviteiten vond hij ook nog tijd om van 2001 tot 2010 actief te zijn als lid van de Bondsraad van de ANWB.
(deels overgenomen van de website van de gemeente)

*

Ter gelegenheid van Koningsdag 2015 werd o.a. een 'dorpsgenoot' onderscheiden die dagelijks voor de dorpsgemeenschap bezig is, maar sinds zijn pensionering niet meer in het dorp woont:

Jan van Schie
Lid in de Orde van Oranje-Nassau (2015)

De heer Van Schie zet zich inmiddels 30 jaar in voor de kerkgemeenschap van de St. Jacobus de Meerdere in Haarlemmerliede, als koster en als lid van het kerkbestuur. De heer Van Schie verleent onder meer steun aan (de familie van) ernstig zieken en terminale patiënten. Hij verzorgt het beheer en de administratie van de begraafplaats en onderhoudt de contacten met de nabestaanden. Als lid van het kerkbestuur was de heer Van Schie onder meer betrokken bij het samengaan van diverse kerken in Haarlem en omstreken. Daarnaast is hij inmiddels 13 jaar vrijwilliger bij de dagbesteding van de Hartekamp Groep, locatie Jan Gijzenkade.
(citaat website Haarlems Dagblad 25-04-2015)

*

Op de nieuwjaarsreceptie van 2012 werd de Zilveren Erepenning van Verdienste uitgereikt aan onze eindredactrice en vormgeefster:

Ans Revier - van der Aar
Zilveren Erepenning van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude (2012)

Wegens de vele jaren van inzet, als 'stille kracht', voor de dorpsgemeenschap, en met name voor het al 25 jaar lang samenstellen van De Dorpskrant.
Peter Vreeswijk van Dorpsraad Zwanenburg-Halfweg kreeg die dag ook een Zilveren Erepenning.
Zie ook de foto reportage van de uitreiking.

*

Ter gelegenheid van Koninginnedag 2007 is o.a. onderscheiden:

Dhr. N.J. Molenaar
Lid in de Orde van Oranje-Nassau (2007)

De Spaarndammer was tot zijn pensionering in 1999 als vennoot verbonden aan het Rietdekkersbedrijf Molenaar BV. Daarnaast bekleedde hij diverse bestuursfuncties, zoals bij de Vakfederatie Rietdekkers, de Dorpsvereniging van Haarlemmerliede en Spaarnwoude en is hij vrijwilliger bij het Fort Penningsveer.
(citaat Haarlems Dagblad 28-04-2007)

*

Dhr. S.E. van der Aar (1928-2013)
Lid in de Orde van Oranje-Nassau (2006)
Hij is actief als bestuurslid van de plaatselijke afdeling van het CDA (voorheen de KVP). Ook is hij voorzitter geweest van de Land- en Tuinbouwbond (LTB), afdeling Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Hij is bestuurslid van de Dorpsvereniging Haarlemmerliede en Spaarnwoude en lid van de parochiale bezoekersgroep in Haarlemmerliede.
(citaat website gemeente H&S)

In 1998 had Simon reeds de Zilveren Erepenning van de gemeente ontvangen.

*

Al eerder werden (voormalige-) leden van de Dorpsvereniging onderscheiden:

Dhr. H.L. van Loenen (1921-2017)
Eremedaille in zilver van de Orde van Oranje-Nassau (1993)
Zilveren Erepenning van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude (2002)

Bestuurslid en redactielid van de Dorpsvereniging.

Dhr. J.C. van Leverink (1924-2011)
Eremedaille in goud van de Orde van Oranje-Nassau (1989)
Bestuurslid en redactielid van de Dorpsvereniging.

.

In de hal van het gemeentehuis hangt sinds september 2015 een paneel aan de wand waarop alle door de gemeente onderscheiden personen vermeld staan.

HDAlsnoglintjevoorSpaarndammerDeVries

Voorzitter Theo Vink feliciteerd Rob de Vries (2017).
foto: Peter Vreeswijk

HDLidindeordevanOranjeNassaua

Jan van Schie krijgt het lintje opgespeld door burgemeester Heiliegers (2015)

Ans Revier - Van der Aar en Peter Vreeswijk met burgemeester Bert Bruijn (2012)