Jubel2

Welkom allemaal en speciaal onze eregasten mevr. Hoogdalem, mevr. Vink dhr. IJsselmuiden, dhr. Feijen, dhr. Levering en de gebroeders Wempe en natuurlijk ons hoogtepunt van vandaag Henk en Toni.

En tot jullie wil ik even een het woord richten.

Beste Henk,

Vele jaren heb jij het bestuur versterkt van onze Dorpsvereniging, eerst als bestuurslid en later als voorzitter. De vereniging heeft veel aan jou te danken gehad en je kunt trots terugkijken op de vele resultaten die je bereikt hebt. Wij vonden het dan ook niet moeilijk om een locatie te vinden voor je afscheidsreceptie, omdat dit gebouw “De Stoep”ook één van die projecten is die jij hebt kunnen realiseren. Je wist altijd wel een aantal dorpsgenoten enthousiast te krijgen om aan zo’n project mee te werken. Met vele handen en weinig geld is van een bijgebouwtje wat meer als opslagruimte gebruikt werd een heus dorpscentrum  gemaakt, die bijna dagelijks in gebruik is.   Maar je hebt veel en veel meer bereikt en steeds weer met dezelfde nieuwe energie. Het is haast te veel om op te noemen, maar ik probeer het toch.

Een levende kerststal was ook een idee van jou. Iets waar je eerst van kan denken hoe ga ik dat organiseren en wie kan er nu mee acteren. Het bleek al snel dat ons dorp rijk is aan talent en binnen de kortste keren was de stal gevuld. En wat hier niet onbekend is, was ook deze stal al gauw te klein en brak er een koppeltje schapen uit. Voor onze doorgewinterde herders een koud kunstje en in een mum van tijd waren de wollen broeders weer verzameld. Er is veel gelachen en heeft veel publiciteit gekregen, zodat een herhaling dan ook zeker niet kon uitblijven.

Ook deed je graag mee aan diverse werkgroepen. Want zei je dan, als ik niet in die werkgroep ga, kan ik ook niet meedenken en meebeslissen. De werkgroep tegen fa. Rutte heeft toch gezorgd dat deze uiteindelijk zijn activiteiten heeft gestaakt en hebben wij misschien wel de stankvrije lucht in ons dorp mede aan jou te danken.

Een andere werkgroep wist je te vinden en werd het opknappen van de Paardenmuur een nieuwe uitdaging. Een object waar de meningen in het dorp verdeeld over waren, maar laten we eerlijk zijn dat het resultaat er mag wezen. Een geheel gerestaureerde Paardenmuur met een ouderwetse straat ervoor. Kortom een rustplekje voor bewoners en een bezienswaardigheid voor de toeristen. En dan je oog voor het detail: een informatiebord die in de stijl van het kunstwerk moet worden uitgevoerd en voorzien van een foto zoals het toen was.

Henk je hebt in je bestuurlijke functies van de dorpsvereniging te maken gehad met wel twee burgermeesters en meerdere wethouders van de gemeente. Het lukte jou om met allen een goede relatie te onderhouden. Het ging zelfs zo ver dat er nette geintjes uitgehaald konden worden. We hoeven hierbij bijvoorbeeld maar te denken aan het straatnaambordje met “IJsselmuidenplantsoen”  op 1 april.

De jaarvergadering werden door de leden goed bezocht, en dat was volgens mij niet allen voor het formele gedeelte, maar meer voor een diasessie van Henk. Je kunt de omgeving van het dorp zo prachtig vastleggen op een plaatje, dat wij moeten denken: Is dat hier?  Ook een jaarlijks wedstrijdelement kon niet ontbreken en wist je de dorpsgenoten om te toveren tot echte kwekers of tuiniers.

En zo kennen we je ook: een man van nette woorden en prachtige voordrachten, maar ook als het kon een kwajongen met echte jongensstreken. Dit maakt jou zo bijzonder en vergeten we helemaal je leeftijd even.

Zover ik heb gehoord heb je als één van de eerste problemen het uitbaggeren van de Lie bij de gemeente onder de aandacht gebracht. Wel nu hoor ik graag van je hoe ver dat ermee staat?

(antwoord van Henk)

Dit laat zien hoe veerkrachtig je bent en gewoon doorgaat met de andere uitdagingen.

Je hielp in de organisatie van binnen en buitenspelen, zoals kaarten en Jeu de Boules en bracht zo de mensen dichter bij elkaar. Ook het organiseren van een fototentoonstelling blijft jouw vak en trek doorgaans veel belangstelling.

Henk, we zijn je zeer dankbaar voor alles wat je voor de vereniging en voor het dorp tot nu hebt betekend en we kunnen dat echt niet meer in de toekomst evenaren. Gelukkig verdwijn je nog niet helemaal uit beeld van de dorpsvereniging, want de redactie van de dorpskrant kan je nog niet missen.

Als blijk van dank willen je vanuit de dorpsvereniging een cadeau aanbieden waarmee je volgens ons alle kanten op kunt en verwachten dan ook dat dit een mooie bestemming gaat krijgen.

En natuurlijk mogen we Tonny niet vergeten. Zij heeft Henk vaak moeten missen voor de nodige vergaderingen, voorbereidingen en activiteiten waar Henk een rol in speelde. Daarom willen we graag ook haar iets overhandigen.

Henk en Tonny: Bedankt!

Theo Vink (voorzitter)