![]() | |||||||
![]() | |||||||
![]() | |||||||
![]() | |||||||
![]() | |||||||
![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | |
![]() | ![]() |
Het nieuwe starten op de Polderbaan werkt slecht uit voor de regio Dorpskrant 143 (dec. 2016) In 2015 is een nieuwe startprocedure ingevoerd. In het oude systeem (NADP1) werd in een rechte lijn opgestegen. In de nieuwe methode (NADP2) wordt na de eerste stijging op een tamelijk constante hoogte snelheid gemaakt om vervolgens de stijging voort te zetten. De reden voor de wijziging is dat de nieuwe methode is het lagere brandstofverbruik. Ook zou er minder hinder zijn doordat minder mensen onder de lagere baan zouden wonen.
Vanuit onze regio werden reeds in 2015 bezwaren geuit over de wijziging. De nieuwe hinderberekeningen die gemaakt worden om het nieuwe stelsel afspraken rond Schiphol (Aldersakkoord) te kunnen invoeren lijkt de bezwaren gegrond te verklaren. We hebben 3 perioden van 2013 tot 2016 genomen van de meetposten in Haarlem Schalkwijk, Spaarndam en Velserbroek en het startende verkeer bekeken. Onze conclusie is, dat er een toename van startend vliegverkeer is vast te stellen op lage hoogte bij de meetposten Spaarndam en Velserbroek. Haarlem Schalkwijk heeft geen last van deze ontwikkeling omdat dit niet direct onder het vliegpad vanaf de Polderbaan ligt. Ook wordt vast gesteld dat het percentage “afwijkers” ook procentueel stijgt, maar binnen de “3%” marge valt van het jaarlijks totaal aantal vluchten. Gerard Jägers en Theo Köhler | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | |
![]() | |
![]() | ![]() |