![]() | |||||||
![]() | |||||||
![]() | |||||||
![]() | |||||||
![]() | |||||||
![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | |
![]() | ![]() |
Hoe gaat Schiphol om met de groei van de luchtvaart? Dorpskrant 148, maart 2018 Momenteel wordt er druk gestudeerd en onderhandeld over hoe de groei van de luchtvaart in Nederland vorm moet krijgen. Schiphol zit volgens de afspraken tot en met 2020 vast aan het maximum aan 500.000 vliegbewegingen. Dat maximum is sneller bereikt dan verwacht. Lelystad zou de groei moeten opvangen, maar die is niet op tijd klaar. Daar komt bij dat men op het ministerie veel te laat is met het gereedmaken van de indeling van het luchtruim om Lelystad op een behoorlijke manier te kunnen gebruiken. Zo komt het dat een groot deel van noord en oost Nederland enorm protesteert tegen wat hun daar te wachten staat. Bovendien is het maximum van 45.000 vluchten op Lelystad maar een relatief klein deel van de totale vliegbehoefte. Vandaar dat er gezocht wordt naar mogelijkheden om onder de afspraken uit te komen. Voor een deel gebeurt dat al. Getruct is het aantal nachtvluchten hoger dan het afgesproken maximum. De truc gaat zelfs zover dat het te hoge getal in een tijdelijke wet wordt vastgelegd. De secundaire banen (Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan) worden meer gebruikt dan afgesproken doordat de vierdebaanregel behoorlijk vaak wordt overschreden. De vierdebaanregel beschrijft hoe vaak vier banen tegelijk gebruikt mogen worden. De luchtvaart sector heeft zelf de problemen veroorzaakt door:
Ondertussen wordt er ook naar de periode nà 2020 gekeken. Er wordt nog steeds gewacht op de MER (Milieu Effect Rapportage) om de afspraken van de Alderstafel in een wet vast te leggen. De vraag is of uit die MER nog groeiruimte af te leiden valt voor de toekomst. Zit er groeiruimte in de nachtvluchten? Of komt een tweede Kaagbaan in zicht? Of moet er toch gedacht worden aan een vliegveld in zee? Dit idee komt regelmatig terug. Een studiegroep van betrokken bewoners heeft een optie ontwikkeld om een multi-functioneel eiland voor Wijk aan Zee te maken. Dat eiland zou dan met snelle transportverbindingen aan het huidige Schiphol gekoppeld moeten worden. Overigens speelt bij het beoordelen van opties niet alleen economie en hinder een rol. Er is ook een belangrijk rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over Schiphol nog niet behandeld in de Tweede Kamer. Omdat Schiphol een ingewikkeld stelsel van banen heeft is het risico van kruisend verkeer, zowel op de grond als in de lucht, groter dan bij eenvoudiger banenstelsels bijv. met louter parallelle banen. Het is denkbaar dat strengere veiligheidsregels tot beperking van het aantal mogelijke vliegbewegingen leidt. Maar moet de luchtvaart wel groeien? In de tussentijd zijn we op weg naar nieuwe verkiezingen voor de Omgevingsraad Schiphol. De meeste klachten komen uit Heiloo. De groei was vrijwel overal groot en zeker ook in Spaarndam en Haarlem. Ook al lijkt klagen weinig effect te hebben maar het is toch goed dat bekend is waar en wanneer de overlast te groot is. Dus meldt u bij BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, http://www.bezoekbas.nl/) als u een klacht heeft. Er lijkt door de luchtvaartsector niet echt gewerkt te worden om de relatie met de omgeving te verbeteren door zich aan de afspraken te houden:
De voorbereidingen voor de nieuwe Omgevingsraad Schiphol zijn begonnen. In november zullen kiesmannen de nieuwe vertegenwoordigers namens de bewoners in het “Aldersoverleg” kiezen. Dit is een interessant maar ook wel wat lastig traject. Geïnteresseerden kunnen zich bij mij informeren. Baanonderhoud
Gerard Jägers | ||
![]() | ![]() | ![]() |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | |
![]() | |
![]() | ![]() |